Súčasný vzdelávací systém podľa neurologičky Mihaely Pungan vyvíja na deti obrovský tlak, ktorý môže predstavovať aj hrozbu pre ich zdravie.
Mihaela Pungan je sama matkou a hovorí, že jej dcéra Andrea je v piatej triede a je ohromená množstvom domácich úloh a množstvom informácií, ktoré si musí zapamätať.
„Na jednej strane som naštvaná a na druhej strane som smutná!“ – napísala matka. „Moja malá dcérka, ktorá chodí do piatej triedy, ráno 6.00 sa zobudí a začne plakať, že sa musí ešte veľa učiť. Chodí do školy medzi 8.00 a 14.00 hodinou. Poobede sa doma učí od 16.00 do 20.00 hodín.“
Zároveň dodala, že keďže mnohé deti navštevujú súkromné hodiny a doučovanie aj mimo školy, niektoré veci vedia lepšie, takže keď sa učitelia niečo opýtajú, poznajú odpoveď, a tak pokračujú v učebných osnovách rýchlo ďalej – inými slovami, ich vedomosti sú základ v štandardnej triede a niektoré deti za nimi nestíhajú.
Mihaela Pungan povedala, že jej dcéra tiež navštevuje súkromné hodiny navyše, ale to jej len pridáva viac domácich úloh a situáciu zhoršuje.
„Cez víkendy nemôžeme spolu nikam chodiť, lebo musí robiť domáce úlohy. Keď sa jej pýtam, ako sa cíti, vždy povie, že je v strese. Urobila som jej nejaké testy a hladina ATPO (Anti-TPO) protilátok bola nad limitom (štítna žľaza je prvý orgán, ktorý pomáha vyrovnať sa so stresom). Takže všetko, čo cítila, spôsobilo skutočné zmeny v jej tele,“ vysvetlila neurologička.
Stres ovplyvňuje fungovanie imunitného systému a môže hrať úlohu aj pri vzniku autoimunitnej hyperaktivity štítnej žľazy.
Naše deti nielenže už nemajú detstvo, ale môžu aj ochorieť!
Lekárka nabáda rodičov, aby našli riešenie na čoraz vážnejší problém, ktorý predstavujú prehnane vysoké školské požiadavky a zvýšenú záťaž na zdravie detí.
Neurologička referovala aj o prípade dievčatka z tretieho ročníka, u ktorého sa zo stresu vyvinuli motorické tiky, pretože učiteľka kričala na deti v triede a dievčatko samostatne nevedelo riešiť domáce úlohy.
„Identifikovať a riešiť problémy neznamená hľadať vinníkov! Ak prijmeme túto paradigmu, potom sme všetci vinní. V školstve je momentálne ‚výstrelok‘ (ktorý presahuje normu) a my rodičia to akceptujeme, kým sa kvôli tomu nedostaneme do zúfalej tiesne,“ napísala Mihaela Pungan s tým, že problém by sa mal najskôr prediskutovať verejne, aby rodičia, učitelia a lekári dokázali spoločne nájsť riešenie.
„Aj keď v škole existujú určité pravidlá duševného zdravia, v skutočnosti sa nedodržiavajú. Pojem zdravý duch v zdravom tele je v dnešnej dobe zastaraný. Jej dcéra Andrea trávi v kresle v priemere 10-12 hodín denne a toto 27-kilogramové dievčatko nosí batoh s hmotnosťou minimálne 5 kíl, takže ju každý deň treba odviezť do školy a vyzdvihnúť,“ napísala matka na Facebook.
Dodala, že hoci očividne neočakáva, že sa tieto problémy vyriešia na sociálnych sieťach, cíti, že to môže byť dôležité fórum na diskusiu o podobných problémoch.
„V zdravej spoločnosti sa ľudia zhromažďujú v združeniach so spoločnými hodnotami, za ktoré bojujú a kultivovane diskutujú. Toto sociálne rozhranie nie je len na to, aby sme vám ukázali, akí sme krásni, kam ideme a čo máme. Je to miesto a príležitosť diskutovať o vážnych veciach, ktoré sa týkajú mnohých z nás,“ dodala.
Čo si o tom myslíte? Napíšte nám komentár! Zdieľajte tento príspevok s priateľmi!
Leave a Reply